Är VJs den digitala kulturens nomader?


iwona photo: Leszek Szurkowski

Jag tror att det var Berlin 1997. "Her boyfriend came back from the war" var tema på en workschop med Mark Amerika, en cyber poet och konstnär.. Teman tog upp stämningen efter Bosnien kriget. Verktyget var Flash. Alla deltagare skulle ha tillgång till samma material. Där var en startpunkt för mig.

Jag befinner mig på ett resa som kommer aldrig att ta slut. Jag har inspirerats av många personer på min resa och en av de är Mark Amerika. Medan jag försöker definiera för mig själv vad vj kulturen betyder får mig snubblar jag över utdrag från Mark Amerikas "Portrait Of The VJ" via fibreculture.org jurnal. Det finns mycket där och jag definitivt kommer att läsa boken.

Några ord jag fastnade för :"Whether you consider yourself an artist-VJ, a non-artist VJ, a Professor VJ, a visual wallpaper VJ, or any other kind of VJ, the key is to realize that your work, your Life Style Practice, is not outside of the system. You are in it and of it like everyone else, and this is what gives you the power to try and change what you don’t like."

Subscribe

RSS Feed (xml)

 


Google Analytics Alternative